čtvrtek 4. prosince 2014

Záchodová etuda aneb Nejsem feministka, ale...

Domnívala jsem se, že diskriminační WC existují pouze u nás, ovšem opak je pravdou. Na jedno takové jsem narazila v Museumsquartieru. Jednou v sobotu večer, když byl areál plný turistů, vystála jsem si frontu na místní záchodky. U vstupu seděla toaletářka, které jsem zaplatila "záchodovné" a následně mě zaměstnanec (muž!) nasměroval k prázdné kabince, skoro jako hlídač na parkovišti ukazující řidičům, kde mají zastavit. Na tom by samo o sobě nebylo nic tak zvláštního (i když ten pracovník-navigátor mě poněkud překvapil), kdyby nemusely ženy platit vyšší cenu než muži. Cena kabinky, ať už pánské či dámské, byla stanovena na 50 centů, ovšem cena pisoárů pouze na 20 centů. Zatímco muž hodlající vykonat malou potřebu zaplatil jen 20 centů, žena musela zaplatit vždy 50 ať už šla na toaletu vykonat cokoli. Dalo by se namítnout, že je přeci zcela pochopitelné, že je použití kabinky dražší, přece jen je klasická toaleta náročnější na úklid. Další protiargument by mohl znít tak, že na záchodovou místu se člověk může posadit, kdežto na pisoár ne a lístky na stání jsou taky vždycky levnější než ty na sezení. Jedná se ale přece o princip. Proč bych měla za vyprazdňování platit víc jenom proto, že jsem žena? Problém by se dal vyřešit naprosto jednoduše. Všechny pisoáry by se zrušily a do záchodových mís by se zabudovaly indikátory, které by poznaly, zda člověk vykonal malou či velkou potřebu, a podle toho vystavily účtenku. Anebo by to šlo ještě jinak - prostě by platili všichni stejně.
A nakonec mám tip pro milovníky vážné hudby. V podchodu ve stanici Karlsplatz se nachází veřejný záchod honosící se vznešeným názvem Opera Toilet. Tyhle záchodky se před několika lety postaraly o pořádný skandál. Majitel do nich totiž umístil pisoáry ve tvaru ženských úst, proti čemuž začaly okamžitě protestovat feministky. Majitel nakonec ustoupil jejich nátlaku a vybavil svůj podnik prachobyčejnými pisoáry. I tak si ale Opera Toilet zachovala jedinečnou atmosféru. Pokud se tedy rádi vyměšujete do rytmu Straussových valčíků, pak je pro vás tohle místo jako dělané!

Žádné komentáře:

Okomentovat